Topmenu

Boghandlernes værdikæde ændre sig!

Boghandlernes værdikæde ændre sig!

værdikæde, bogbranche, boghandlernes, Politiken havde den 8. juli 2008 en hovedhistorie Boghandler raser over forslag der handler om at boghandlerne raser over netboghandlerne, som de mener giver unfair konkurrence.

Direktøren for Arnold Busck mener det er grotesk, at ens leverandør også er ens værste konkurrent.

Jeg har stor forståelse for boghandlernes situation, og at det skævvrider konkurrence.

Som producent skal man ikke underbyde sine distributører, for så forsvinder de, men…

…Bogbranche er under forandring

Men brancher er under forandring, og hver led i værdikæden skal bibringe værdi, ellers er den overflødig.

Internethandel er kommet for at blive – og forsøg på at stoppe det vil fejle. Der er rigtig mange brancher, som er i en tilsvarende situation eller som har været det.

Nogle er kommet igennem det med succes, andre brancher er nærmest blevet amputeret.

Der mangler nytænkning

Jeg synes bogbranchen tænker alt for traditionelt, der mangler nytænkning, og der mangler tilpasning til markedet – som ændre sig kraftigt hele tiden.

Boghandelen bør stille sig det spørgsmål: Hvilken kundeværdi kan jeg tilføre, hvilke kunder vil jeg sælge til, hvordan og hvad vil jeg sælge?

Det har altid vist sig, at man ikke i længden – kunstigt – kan holde liv i en branche hverken i form af støte eller anden form for økonomiske kompensationer.

Boghandleren er truet på sin eksistens!

værdikæde, bogbranche, boghandlernes, Den enkelte boghandler er truet påsin eksistens, hvis ikke boghandlen bringer værdi ind i værdikæden.

Jeg er storforbruger af bøger vel og mærke ledelsesbøger. Jeg køber i gennemsnit 2-3 bøger om måneden, og køber dem udelukkende via nettet.

Jeg har tidligere brugt masser af tid i bestemte boghandler, bl.a. Arnold Busck som er en udemærket boghandel, men efterhånden som mine krav til bogen’s emner er steget, har jeg valgt nettet, hvor jeg har mulighed for at gå i dybden med de mange tusinder af bøger (på engelsk) om netop det emne, som jeg ønsker viden om.

Hvorfor ikke gøre det nemt for kunden at handle hos boghandleren

  • Hvorfor skal jeg gå til boghandlen på DTU, hvis jeg ønsker at se på en bestemt fagbog?
  • Hvorfor kan jeg ikke gå til min lokale boghandler i centeret?
  • Hvorfor kan jeg ikke få bogen, hvis den er udsolgt fra forlaget, og hvorfor kan jeg så ikke købe den antikvarisk?
  • Hvorfor skal bogen være ny?
  • Hvorfor kan jeg ikke vælge, om jeg vil have sendt bogen med posten eller afhente den hos den nærmeste boghandler?
  • Hvorfor kan jeg ikke leje bogen?
  • Hvorfor kan jeg ikke downloade bogen elektronisk?

Der er en lang række spørgsmål som skal stilles og løses hvis man vil overleve som boghandler!

Hvorfor er forandring nødvendig?

værdikæde, bogbranche, boghandlernes,Enhver virksomhed gennemgår en livscyklus, der på mange måder minder om et menneske – som fødes, går gennem barndommen over de unge år, bliver voksen, ældes, for til sidst at dø.

Hver fase indeholder nogle karakteristikker, og forudsigelige kriser. Vi ved at kriserne kommer, men vi kan ikke udpege hvornår eller hvor de vil vise sig.

En livscyklus kan også observeres på en virksomheds livsforløb, et produkts livsforløb, og et livsforløb for virksomhedens kompetence. Enhver virksomhed, produkt, kompetence gennemgår en livscyklus.

Du kan læse mere om dette i artiklen Livscyklus – Hvorfor er forandring nødvendig? LÆS HER

For stor selvtilfredshed og manglende brændende platform = ingen forandring!

En oplevelse af tvingende nødvendighed er af afgørende betydning for en succesfuld gennemførsel af en større væsentlig forandring.

Hvis selvtilfredsheden er stor, vil forandringen sjældent komme ud af starthullerne.

Der vil ikke være nogen interesse for at arbejde med en forandring – det går jo meget godt. Vi tjener jo penge. Vi er markedsledende osv.

Du kan læse mere om dette i artiklen Selvtilfredshed og den brændende platform” LÆS HER


Del artikel

No comments yet.

Skriv et svar

Site Metrics and Web Analytics by WebSTAT